Extra 300/330 je letadlo, se kterým koketuje snad každý modelář, zabývající se akrobatickými letadly. Já jsem zvolil model od americké firmy Great Planes. Má krásné zbarvení, je střední velikosti (rozpětí 1395 mm), je určeno pro elektro i spalovací pohon, v Česku ho asi moc lidí nemá... Objednal jsem ho u kostkamodelcentrum.cz.

Letadlo přišlo v krásné krabici, jednotlivé díly jsem hned překontroloval a byl jsem velmi příjemně překvapen kvalitou zpracování. Vše je dokonale vylehčeno, velmi přesně sestaveno, jsou předřezány otvory pro serva velikosti "mini" nebo "mikro", ale někde jsou vyznačeny i otvory pro velikost serv "standard".

 

Motorové lože je provedeno jako univerzální pro elektromotor nebo spalovací motor. Nakonec jsem po dlouhých úvahách zvolil žhavící čtyřtaktní motor ASP FS 80AR. Přední zesílená deska - firewall je už vyosená a je osazená natloukacími maticemi, takže není potřeba se starat o správné umístění motoru.

Křídlo je dvoudílné a je nasunuto na kovovou trubku. Tu jsem raději do trupu vlepil epoxydem, ale samozřejmě křídla jsou na ni volně nasunuta a zajištěna zevnitř trupu plastovým šroubem. 

Výškovka je vcelku a do trupu jsem ji vlepil epoxydem. Otvor byl již předřezán a to velmi přesně nad mé očekávání. V trupu bylo potřeba pouze vyříznout všechny potřebné otvory v nažehlené folii.

Do trupu jsem umístil tankovací ventil v kombinaci s vypínačem a konektorem pro nabíjení baterie. Moc krásná věcička od firmy Pelikán.

Jako serva jsem použil značku Spektrum, pro křidélka a výškovku mini servo A5040, pro ovládání motoru mikro A4020, a pro směrovku standardní servo A6010. Všechna serva jsou rychlá digitální s kovovými převody a ložisky. Volil jsem jednak s ohledem na kvalitu, sílu a nízkou hmotnost a jednak taky z důvodu plánovaného použití 3D stabilizátoru AS3X, který vyžaduje minimální rychlost 0,15 s. Spousta modelářů tyto stabilizátory zavrhuje, ale já jsem po odzkoušení na Su-29 jeho velký příznivec. (Místo digitálního serva A4020 mi bylo dodáno analogové A4000 a jelikož stojí asi polovinu, servo jsem vrátil a objednal místo něho DES 587 BB MG za srovnatelnou cenu a s lepšími parametry jako A4020. To se již bohužel nepodařilo koupit, přestalo se dodávat.)

Motor ASP FS80AR bylo nutno "zkrátit" odmontováním sytiče. Motor by snad bylo možné nastartovat i bez sytiče, ale nakonec se mi sytič podařilo namontovat obráceně, ovládací jehla směřuje šikmo dopředu, ale sytič drží pouze na jednom šroubu.

 

Nainstalováno nové servo DES 587 pro ovládání plynu místo analogového A4000 a přichycena přijímačová baterie 4NH-2600 RX RTU s dostatečnou rezervou pro napájení přijímače v četně všech připojených serv a přitom velmi lehká - 125 g.

Nakonec ještě pár drobných úprav v kabině, pilot, obtisky a je hotovo. Může se jít zabíhat nový motor.